baby first book

Search This Blog

Monday, June 22, 2009

Soalan Lazim PTK (Umum)

Pentadbiran

1. Apakah tindakan yang boleh diambil sekiranya tarikh lahir pegawai tersilap catat dalam buku perkhidmatan ?

2. Apakah yang dimaksudkan dengan perkhidmatan kaunter yang berkualiti?

3. Adakah menjadi kesalahan sekiranya pegawai meminta orang lain tolong mengetik kad perakam waktu?

4. Siapakah yang perlu menjalani tapisan keselamatan kasar dan tapisan keselamatan halus?

5. Perlukah pegawai yang dibekalkan dengan pakaian seragam memakai baju batik pada hari yang telah ditetapkan oleh Kerajaan?

6. Mengapa Manual Prosedur Kerja (MPK) dan Fail Meja(FM) perlu disediakan?

7. Apakah garis panduan yang boleh membantu pihak pengurusan dan urus setia mesyuarat sesebuah jabatan/organisasi?

8. Bolehkan pegawai yang meletakkan kenderaan di tempat letak kereta berbayar menuntut bayaran letak kereta?

9. Apakah tindakan yang perlu diambil kepada kakitangan yang datang lewat ke pejabat tanpa alasan munasabah dan tidak mematuhi waktu bekerja yang telah ditetapkan?

10. Apakah langkah bagi memastikan pakaian seragam yang dibekalkan Jabatan kepada pegawai adalah berkualiti dan menepati tempoh waktu tempahan?

11. Apakah tujuan penyenggaraan aset Jabatan dibuat dan bagaimanakah proses penyenggaraan ini dapat dilakukan?

12. Apakah yang perlu dilakukan terhadap aset/ peralatan pejabat yang tidak boleh digunakan/ tidak diperlukan?

13. Apakah tindakan yang perlu diambil bagi memudahkan Pengawal Keselamatan membezakan pegawai Jabatan dengan orang luar/ pelawat?

14. Apakah faedah yang diperolehi dari pelaksanaan Kumpulan Meningkat Mutu Kerja (KMK) di sesebuah Jabatan?

15. Apakah yang dimaksudkan dengan aset alih?

16. Agensi manakah yang perlu dirujuk sekiranya Jabatan ingin melupuskan aset secara hadiah?

17. Dimanakah dokumen-dokumen terperingkat perlu disimpan?

18. Bolehkah seseorang pegawai Kerajaan melihat Buku Rekod Perkhidmatannya?

19. Berapa bahagiankah tatacara pengurusan Aset Hidup Kerajaan?

20. Apakah yang dimaksudkan dengan espionaj?

21. Agensi manakah yang boleh meluluskan hapus kira untuk semua kehilangan peralatan elektronik, komunikasi dan ICT?

22. Bolehkah Bilik Rekod digunakan sebagai tempat untuk merokok, makan dan minum?

23. Apakah ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh seorang Pegawai Khidmat Pelanggan?

24. Apakah tindakan yang perlu dilakukan sekiranya anak kunci keselamatan hilang dari simpanan?

25. Mengapa pemeriksaan aset perlu dilakukan sekurang-kurangnya sekali setahun?

26. Apakah tindakan yang perlu diambil oleh Jabatan bagi mencegah kebakaran?

27. Bolehkah Jabatan meluluskan pelupusan aset yang nilai asalnya tidak melebihi RM50,000 setiap satu atau jumlah keseluruhannya tidak melebihi RM500,000?

28. Apakah tindakan yang perlu dilakukan sekiranya kandungan sesuatu fail melebihi 100?

29. Berapa lamakah tempoh yang membolehkan pegawai kerajaan menuntut elaun perpindahan dari rumah yang disewa ke rumah sendiri yang dibeli melalui skim pinjaman perumahan Kerajaan?

30. Apakah yang dimaksudkan dengan Pencen Hilang Upaya?

31. Siapakah yang dimaksudkan sebagai ‘anak’ bagi maksud rawatan percuma yang boleh diberikan kepada keluarga seseorang pegawai?

No comments: